خانه / اخبار / هشتمین نشان مفاخر فارس به منصور اوجی رسید

هشتمین نشان مفاخر فارس به منصور اوجی رسید

 بزرگداشت و آیین اهدا نشان مفاخر به استاد منصور اوجی با حضور بزرگان فرهنگ و هنر برگزار شد.
در این مراسم که توسط انجمن اهل قلم استان فارس، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در هتل شیراز برگزار شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: منصور اوجی به درجه ای از فرهیختگی دست یافته که هرچه از آن می تراود شعر است.

بهزاد مریدی با بیان اینکه آنچه در شعر مخاطب را مجذوب اوجی می سازد ریتم و تکرار موسیقی کلامی است و این در بطن شعر جاری است افزود: شعر اوجی علاقه وافری برای پرداختن به خود شعر و شاعر اما نه از نوع ارجاع متن به خود دارد.

تیزبینی اوجی در یادآوری خاطرات است

مدیرکل ارشاد فارس در ادامه عنوان کرد: تیزبینی اوجی در یادآوری خاطرات است، چراکه رنگ ها، خاطره ها و عطرها چنان ملموس دوباره سازی می شوند که گویی در همان زمان و همزمان با شاعر آن را مرور می کنیم؛ خاطرات او در شکل گیری هر شعر و حوادث اجتماعی زمان خود شاکله ای کلی از خود برجای می گذارد که ما را به جهان شعر از سویی و جهان ابیات معاصر از سویی دیگر رهنمون می شود.

مریدی افزود: او با تاکید بر تکرار مصراعها و واژه ها جهت تاثیر گذاری در خواننده شعرش گونه خاصی از شعر را ارائه می دهد؛ زبان شعر اوجی تغزلی است و بیشتر ذهن خود را در امواج اوزان رها می سازد؛ این شاعر شیرازی در وصف طبیعت و ارتباط آن با مسائل اجتماع تصاویر زیبا می آفریند. وی در شعر نو نیمائی تجارب قابل توجهی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس افزود: منصور اوجی از شاعران معاصر و مطرح ایران است که هم اکنون در زادگاه خویش، شیراز زندگی می‌کند؛ این چهره ادبی شیراز در رشته فلسفه از دانشگاه تهران موفق به کسب مدرک لیسانس شد و پس از آن در رشته علوم تربیتی از دانشسرای عالی تهران مدرک فوق لیسانس را دریافت داشت.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فارس در ادامه نوید داد که نشان آذرخش در آذرماه امسال به مدت ۳۰ شب به ۳۰ چهره شاخص فرهنگی و هنری استان اهدا می شود.

همچنین مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هم گفت: ۵۰سال است که منصور اوجی نماینده ادب و شعر شیراز در جامعه ادبی ایران است.

کورش کمالی سروستانی فرهنگ شیراز را بدون اوجی داری کاستی دانست و افزود: شیراز وام دار شعر اوجی می باشد همانگونه که خود را مدیون شعر شیراز می داند.

وی اوجی را نامی دیر آشنا عنوان کرد که نقش نگاهش با شعر درآمیخته است. او سالها بر صحیفه زندگانی ننقش شعر می زند.

کمالی سروستانی ادامه داد: اشعار ساده و صمیمی بی آن که تکلفی در کلام می گنجد چنان رودی آرام برجان می نشیند؛ شعر اوجی جوشش است و پیوندش دغدغه های طبیعت انسانی می باشد گویی اوجی شاعر تصویر در زبان است و درهایی تصویر، شعر می سراید.

این در حالی بود که محمدرضا خالصی نخستین خصیصه شعر اوجی را کوتاهی اشعار او دانست که در پهنه تاریخ ادب پارسی کمتر نمونه آن دیده می شود.

این مدرس دانشگاه گفت: ایجاز مختص شعر اوست که دلایل زیادی دارد اول به عدم علاقه شیرازی ها به درازگویی برمی گردد و دوم اینکه ذهن اوجی انباشته از آثار شیخ اجل است؛ او سخت متأثر از سعدی است و نخستین چیزی که از او آموخت موجزگویی بود؛ سوم آنکه از منظر هستی شناختی، اوجی خیام وار زندگی را کوتاه مثل آه می بیند؛ این نگرش، کلامی کوتاه و فشرده را می طلبد همانگونه که خیام رباعی را برگزید.

وی با بیان اینکه کوتاه سرایی اوجی ربطی به تب فراگیر هایکو سرایی امروز شاعران ندارد تأکید کرد: ایجاز اشعار این شاعر دقیقاً از فرهنگ ایرانی – شیرازی او نشئت نه آبشخوری دیگر گرفته است.

شعر اوجی سخت تحت تاثیر طبیعت است

خالصی شعر اوجی را سخت تحت تأثیر طبیعت توصیف و خاطرنشان کرد: او شیفته شکل ها، رنگ ها و بوها است و از همین رو است کن اوجی ما را به ژرفنای اشیای پیرامونمان می برد و در همین حالت از اشیاء آشنایی زدایی می کند و اشیاء در شعر او عمق می یابند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یکی دیگر از بارزترین خصایص خالق «مرغ سحر» را زمینه فلسفی اشعارش دانست و گفت: اوجی در جوانی فلسفه خوانده و طبیعی است که ذهنش انباشته از مفاهیم فلسفی است. خالصی تأکید کرد: شعر اوجی مملو از فرهنگ، آداب و رسوم و زیست شیرازی است؛ در شعر او شیرازی بودن موج می زند و شاید برای فهم کامل شعرش باید شیرازی بود و یا به فرهنگ شیرازی آشنایی کامل داشت. «نوستالژی» هم خصیصه دیگر آثار اوست و آرمان شهر پردامنه ترین و ژرف ترین آیتم در این مقوله است. این آرمان شهر در ذهن و زبان اوجی در شیرازِ دیروز متبلور می شود.

خالصی در پایان در خصوص زیبایی شناسی اشعار اوجی هم مباحثی مطرح کرد؛ سپس سیروس رومی به عنوان عضو هیئت امنا انجمن آثار و مفاخر استان فارس به شیوه برگزیدن شخصیت‌ها و مفاخر پرداخت.

وی افزود: شاعرانه زندگی کردن ویژگی اوجی است؛ او با کتاب و ادبیات زیست می کند درحالی که در چکاد او فعالیت های فرهنگی تاثیرگذار است.

در پایان این مراسم، هشتمین نشان مفاخر فارس به استاد منصور اوجی اهدا شد و این شاعر برجسته کانون نویسندگان ایران به بیان خاطراتی از گذشته پرداخت.

از منصور اوجی که زاده سال ١٣١۶ خورشیدی در شیراز می باشد تاکنون بیش از ١٠ دفتر شعر از جمله«باغ شب»، «خواب درخت و تنهایی زمین»، «شهر خسته»،«برگزیده اشعار» و… به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

دسترسی آسان اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب/دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی در استان فارس گشایش یافت

دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مُقبل آباد شهرستان ارسنجان گشایش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *