خانه / اخبار / پاییز کودکی من رونمایی شد/«پرفورمنس» دهه هفتادی ها در بازار کتاب

پاییز کودکی من رونمایی شد/«پرفورمنس» دهه هفتادی ها در بازار کتاب

مجموعه شعر «پاییز کودکی من» مجموعه شعر سروده حمیدرضا شیبانی با تصویرگری سمانه اکبری رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از این مجموعه که تلفیقی از شعر، موسیقی و نقاشی است ظهر یکشنبه در سالن غزل تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و توسط انجمن اهل قلم استان با همکاری موسسه مهرورزان شعر و ادب ترمه شیراز برگزار شد.

رئیس انجمن اهل قلم استان فارس در این مراسم مجموعه یاشده را پرفورمنسی در دنیای کتاب توصیف و گفت: ترکیبی از اشعار زیبا، تصویرگری های حرفه ای با طنین موسیقی «سنتور» عروس سازها، اتفاقی متفاوت را برای «پاییز کودکی من» رقم زده است.

حسن دهقان، حمایت از آثار نویسندگان و شاعران جوان را از برنامه های راهبردی انجمن اهل قلم فارس دانست و گفت: گرچه پیشکسوتان دارای ارزش و احترام زیادی نزد انجمن های ادبی هستند اما هرگز نباید آثار جوانان همچون این کتاب سه جوان دهه هفتادی، به دست فراموشی سپرده شود.

وی گفت: رونمایی کتاب فقط پرده برداری از چند برگ کاغذ نیست بلکه این آیین ها باید جریانی برای معرفی و در ادامه فروش کتاب ایجاد کند در غیر این صورت فرمایشی و بیهوده خواهد بود.

محمودرضا برامکه شاعر و منتقد ادبی هم در این مراسم، در کنار هم قرار گرفتن شعر، موسیقی و نقاشی را اتفاقی جالب دانست و گفت: در هنر نقاشی بُعد زمان وجود ندارد و در هنر موسیقی بُعد مکان. در موسیقی است که هنرمند، مخاطب را از دنیای واقعی به دنیای خیال می برد و جهانی دیگر خلق می کند.

وی افزود: این شعر است که فرهنگ را از زبان هنرمندان شاعر به نسل بعد منتقل می کند و شاعر جوان این مجموعه خوب از عهده کار خود در دنیای اندیشه و احساس برآمده است.

برامکه در خصوص تصویرهای این کتاب هم گفت: صفحات این کتاب نشان می دهد، سمانه اکبری اطلاعات جامع و کاملی از هنر نقاشی دارد و ترکیب زیبایی هم با اشعار به وجود آورده است.

این شاعر در ادامه خاطرنشان کرد: رگه هایی از آبستره و سورئالیسم در برخی تصاویر دیده می شد اما کولاژی که صورت گرفته، افراطی نبود و به خوبی با اشعار عجین شده بود.

برامکه گفت: اگر در کنار خواندن اشعار، به تصاویر دقت کنیم و موسیقی همراه کتاب را بشنویم در فضای هنری فاخری غرق می شویم.

وی تک نوازی سنتور منتشر شده به همراه «پاییز کودکی من» را از کارهای جدی موسیقی ایرانی دانست و تاکید کرد: همه موسیقی ها پیش درآمدی دارند که ذهن را برای خوانش شعرها آماده می کنند.

وی گفت: پاییز که پیدا و پنهان در سطر سطرِ کتاب دیده می شود، در موسیقی و تصاویر «پاییز کودکی من» نیز نهفته است.

وی در پایان پارادوکس موجود در بُن مایه های کتاب را تحسین و خاطرنشان کرد: معمولا کودکی با بهار همراه است اما شاعر در این کتاب از ترکیب پاییز کودکی استفاده کرده و آن را بر ذهن خواننده نقش می زند، همانطور که دو موجود کلاغ و مترسک، با وجود تضاد، در جای جایِ کتاب در کنار هم هستند.

خوانش اشعاری از کتاب توسط رامین شه منش، سخنان حمیدرضا شیبانی شاعر و سمانه اکبری تصویرگر و همچنین تکنوازی امیررضا خوش شانس از دیگر بخش های این مراسم بود. در پایان نیز از کتاب «پاییز کودکی من» رونمایی و تابلو یادبود آن امضاء شد.

مجموعه شعر «پاییز کودکی من» اثر حمیدرضا شیبانی، تصویرگری سمانه اکبری و صفحه آرایی نگار رحیمی فر در ۶۱ صفحه و به همراه لوح فشرده تک نوازی سنتور امیررضا خوش سیما توسط نشر نوروز راهی بازار نشر شده است.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

دسترسی آسان اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب/دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی در استان فارس گشایش یافت

دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مُقبل آباد شهرستان ارسنجان گشایش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *