خانه / اخبار / یادروز حافظ در همسایگی آرامگاه خواجه اهل راز + گزارش تصویری

یادروز حافظ در همسایگی آرامگاه خواجه اهل راز + گزارش تصویری

آئین بزرگداشت خواجه لسان الغیب حافظ شیرازی، با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی اصغر مونسان» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و جمعی از مدیران ارشد فارس و اهالی فرهنگ توسط ستاد برگزاری یادروز حافظ که انجمن اهل قلم فارس یکی از اعضای موثرآن است، در آرامگاه حافظ شیرازی برگزار شد.

 سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در آیین یادروز حافظ در شیراز گفت، حافظ به عنوان یک منتقد و مصلح اجتماعی برای جامعه ایرانی و آنها که پیام حافظ را می شنوند؛ جذاب است.

سید عباس صالحی افزود، حافظ روشنفکری است که نقدهای او مربوط به زمانه خودش نیست و امروز هم جذاب است و فردا و فرداها هم جذاب خواهد ماند.

وی ادامه داد، اگر روشنفکری با این مولفه شناخته می شود که روشنفکران نقاد پلشتی های زمان خویش هستند، حافظ روشنفکر زمانه خود بود اما با این ویژگی که او صرفا روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر زمانه های غیر پیوسته نیز هست.

صالحی، حافظ شیرازی را نماد و طلایه دار زبان و فرهنگ فارسی دانست و گفت، اینکه چرا و چگونه حافظ چنین در جان نشست و جام جم زندگی ما ایرانیان شد و حافظه ماندگار ما پرسشی است که پاسخ های خود را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد، جان مایه شعر حافظ معرفت است اما این معرفت معرفت لفظی نیست بلکه معرفت وجودی است، او از کسانی است که ادبیات را پیش قراول و طلایه دار تحول وجودی می داند.

صالحی اضافه کرد، از ویژگی های دیگر حافظ این است که او معلم زندگی است، حافظ در زندگی ما جا و راه دارد و درس نامه های زندگی ما را در طول سده های متوالی به ما تعلیم داده است.

وی ادامه داد، ساختار بیانی حافظ با ساختار بیانی قرآن مناسبت دارد، اگر حافظ از نظم پریشان سخن می گوید به اقتباس کلام وحی است و در حوزه محتوا هم حافظ در استفاده از معارف قرآنی، چه در قالب اقتباس و ترجمه و چه در قالب های مختلف، توانمندترین شاعر مفسر قرآن است و واژه واژه و بیت بیت حافظ تفسیر قرآن است.

او اظهار کرد، تمام این ویژگی ها حافظ را در قله زبان، فرهنگ و معرفت ایرانی قرار داده و ما قرن های متوالی با شعر حافظزیسته ایم و قطعا قرن های متوالی دیگر جامعه ایرانی با شعر و کلام او همنفسی خواهد داشت.

معاون رئیس جمهوری: حافظ، سفیر صلح و دوستی ایرانیان و جهانیان است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت، حافظ نه تنها یک شاعر بزرگ اسلامی بوده بلکه سفیر صلح و دوستی ایرانیان و جهانیان است و تمام کسانی که به ایران سفر می کنند علاقه مند به زیارت آرامگاه او هستند.

«علی اصغر مونسان» شامگاه چهارشنبه در آیین یادروز حافظ در شیراز افزود، حافظ شاعری ایرانی با شهرتی جهانی است که شرق و غرب عالم را با نفوذ کلام و اشعار زیبا جهانیان را شیفته خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه حافظ تنها متعلق به ایرانیان نیست بلکه متعلق به همه جهانیان است ادامه داد، تنها ایرانیان شیفته کلام و اندیشه حافظ نیستند و او فراتر از یک ملت و کشور است و به همین دلیل آوازه اش نیز جهانی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد، کسانی که از سراسر جهان قصد سفر به ایران دارند آرامگاه حافظ را هم به عنوان محلی برای زیارت و بازدید مد نظر دارند چرا که در کلام و اندیشه او دغدغه همه بشریت مطرح می شود و به موضوعاتی می پردازند که دغدغه همه ملت ها و انسان هاست.

اعطای نشان درجه‌ یک علمی حافظ ‌شناسی به دکتر سعید حمیدیان

مرکز حافظ شناسی نشان درجه یک علمی حافظ شناسی را به دکتر «سعید حمیدیان» داد که این نشان به دلیل پژوهش های این ادیب درباره حافظ در کتاب شرح شوق است.

این نشان چهارشنبه شب در آیین یاد روز حافظ در جوار مرقد این شاعر و عارف به دکتر حمیدیان داده شد.

دکتر «کاووس حسن لی» مدیر مرکز حافظ‌ شناسی در مراسم اهدای نشان درجه یک علمی حافظ به دکتر سعید حمیدیان گفت، حمیدیان متولد اردیبهشت‌ماه ۱۳۲۴ خورشیدی در تهران نویسنده، مترجم، پژوهشگر و استاد بازنشسته‌ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی است.

او ادامه داد، فهرست نوشته‌های دکتر حمیدیان بسیار بلندبالاست، در تالیف، در تصحیح، در ویرایش، در لغت پژوهی، در ترجمه و حوزه‌های دیگر صاحب آثار ارزنده‌ای است.

کتاب‌ها و مقالات بسیاری از استاد حمیدیان منتشر شده که بیشتر آن‌ها از مهم‌ترین منابع مطالعاتی در حوزه‌ی فرهنگ و ادبیات هستند.

حسن لی ادامه داد، در پیوند با حافظ کتاب «شرح شوق» شرح و تحلیل اشعار حافظ را دکتر حمیدیان نوشته و  شرح و تحلیل اشعار حافظ برپایه متن مصحح پرویز ناتل‌ خانلری است.

مدیر مرکز حافظ‌ شناسی گفت، به ‌پاس خدمات ارزنده دکتر حمیدیان در حوزه حافظ ‌پژوهی، در بیست‌ ویکمین دوره مراسم یاد روز حافظ در سال ۱۳۹۶، پنجمین نشان درجه ۱ علمی حافظ‌شناسی را به وی اعطا کرد.

این نشان که بالاترین نشان حافظ ‌شناسی ا‌ست، پیش از این به پروفسور هانری دو فوشه کور فرانسوی (اردیبهشت ۱۳۸۶)، پروفسور جیوانی ماریا درمه ایتالیایی (اسفندماه ۱۳۸۶)، دکتر سلیم نیساری (مهرماه ۱۳۸۷) و استاد بهاءالدین خرمشاهی (مهر ماه ۱۳۸۸) اعطا شده است.

۲۰ مهر ماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

گزارش تصویری مرکز دیار دانایی روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *