خانه / اخبار / دیدار نوروزی با خالق «بهار نهارنج»/ اشتیاق خوانندگان برای ترانه های شیرازی یداله طارمی + گزارش تصویری

دیدار نوروزی با خالق «بهار نهارنج»/ اشتیاق خوانندگان برای ترانه های شیرازی یداله طارمی + گزارش تصویری

 استاد یدالله طارمی شاعر شیرازی گفت: خوانندگان بسیاری برای خواندن ترانه هایم اشتیاق نشان داده اند.
یکشنبه شب در ادامه دیدارهای نوروزی اهالی فرهنگ و ادب با بزرگان این عرصه در منزل استاد یدالله طارمی فرصتی فراهم شد که با حضور مهدی امیدبخش معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان فارس، حسن دهقان مدیرعامل انجمن اهل قلم استان فارس و برخی اصحاب رسانه فارس این دید و بازدید عیدانه برگزار شود.

در ابتدای این دیدار طارمی با اشاره به اینکه چند سالی است که دیگر شعر نمی گوید، عنوان کرد که چند سالی از انتشار «بانوی عشق» آخرین کتابش می گذرد اما هنوز که هنوز است بازار کتاب هایش داغ است و گفت: تاکنون ۷ خواننده برای خوانش اشعارم اشتیاق نشان داده اند و البته خوانندگانی همچون حسن صفری برخی از آنان را خوانده اند.

این شاعر شیرین سخن شیرازی که از دوم اسفند ماه گذشته پا به ۸۵ سالگی گذاشته و خودش «پیری» را دلیل کم کاری اش در حوزه ادبیات می داند؛ دست هایش می لرزد و به سختی کتابش را امضا می کند اما در صدایش وقتی یکی از شعرهای «بهار نارنج» را می خواند نشانی از کهنسالی نیست!

او حالا از گذشته های دور می گوید و امیدوار است در شعر گویش شیرازی هنوز نفس بکشد.

یدالله طارمی در دوم اسفندماه ۱۳۱۱ آن طور که خودش می گوید در زیر سایه سید علاءالدین حسین(ع) به دنیا آمد. در دو سالگی مادر خود را از دست داد و او همین امر یعنی محرومیت از مهر مادر را دلیل جوشش بسیاری از اشعارش می داند. او ابتدا به مکتب خانه رفت اما به محض گشایش یک مدرسه در محله، به کلاس سوم ابتدایی وارد شد. سپس متوسطه اول را در مدرسه ای نزدیک آرامگاه شاه منظر گذراند و در دبیرستان شاپور دیپلم گرفت.

او در شاخه نوجوانان هیئت متوسلین به حضرت زهرا(س) عضو بود و اولین شعرش را در قالب مرثیه ای برای عاشورا سرود که در مسجد وکیل و در نزد عزاداران و سید نورالدین حسینی الهاشمی خواند. این جرقه ای برای سرودن شعر بود. طارمی راه خود را در سرودن شعر ادامه داد و پس از استخدام در اداره کشاورزی در انجمن ادبی حافظ فعالیت می کرد. او همزمان در روزنامه های جهان نما، پارس و بهار ایران نیز مطالب ادبی، شعر و طنز می نوشت.

در سال ۱۳۳۶ با احترام فقیری از خانواده ادب پرور فقیری ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند به نام های پرویز و کوروش است. او در سال ۱۳۴۰ با شرکت در دوره مکاتبه ای فوق دیپلم مدیریت گرفت و در نهایت در سال ۱۳۵۷ در پست معاونت اداری اداره کشاورزی بازنشسته شد. طارمی گرچه در سال ۱۳۳۳ برای اولین بار قصد انتشار آثار خود را توسط انتشارات دادآیین داشت اما در نهایت منصرف شد و بعد از آن مشغله به او اجازه به زیور طبع آراستن اشعارش را نداد.

طارمی از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۳ در انجمن های ادبی حافظ، خانه فریدون و یاران یکشنبه حضور جدی داشت اما نقطه عطف دوران هنری این شاعر پیشکسوت سال ۱۳۷۳ است. زمانی که یکی از آشنایان یکی از کتاب های شعر شیرازی بیژن سمندر را از او خواست و جست وجوی طارمی برای یافتن آن در بازار کتاب بی نتیجه ماند. این کمیابی که نتیجه استقبال مردم از شعر شیرازی بود و همچنین تشویق های کوروش پسرش و اشرف رحمانی عروسش او را به سرودن شعر شیرازی واداشت.

چیزی نگذشت که اولین مجموعه شعر او به نام نسیم دلگشا با گویش شیرازی راهی بازار نشر و با استقبال کم نظیری مواجه شد. این امر زمینه ساز انتشار دو مجموعه شعر دیگر به نام های شمیم نسترن و بهار نارنج شد که علاوه بر استقبال از جانب مردم، الگوی بسیاری از شاعران جوان برای سرودن اشعار گویشی شد. او در سال ۱۳۹۲ انجمن شاعران شیراز را نیز در مرکز شیراز شناسی بنیان نهاد که تاکنون به فعالیت خود ادامه می دهد. استاد طارمی در سرودن غزل بسیار توانا است و مجموعه غزلیات استوار خود را در کتاب «بانوی عشق» به دست اهالی شعر و ادب رسانده است.

این درحالیست که مهدی امیدبخش معاون فرهنگی ارشاد فارس در این دیدار با ابلاغ سلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به استاد یدالله طارمی با تبریک فرارسیدن سال نو و روز پدر، این شاعر دیرین شیرازی را از نادر هنرمندانی دانست که نمونه آن برای شهر شیراز و ادب و هنر آن کمتر دیده شده است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ آیین ها و سنت های کهن و دیرینه شیرازی در قالب شعرهای طارمی را از ویژگی هایی برشمرد که در حفظ و نگهداری فولکلور از جایگاه برتری برخوردار است.

امیدبخش با تاکید بر اینکه در سال جاری نکوداشت بزرگان ادب و فرهنگ فارس در اولویت برنامه های حوزه فرهنگی ارشاد قرار گرفته افزود: در زمینه معرفی این بزرگان برای دریافت نشان درجه یک فرهنگی و هنری مسیر تسهیل شده و به زودی این روند گام به گام انجام می پذیرد.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

گزارش تصویری مرکز دیار دانایی روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *