خانه / اخبار / اهدای چهارمین نشان مفاخر فارس به صدرا ذوالریاستین شیرازی

اهدای چهارمین نشان مفاخر فارس به صدرا ذوالریاستین شیرازی

در آیینی از صدرا ذوالریاستین، شاعر، نویسنده و غزلسرای شیرازی و عضو هیئت امنای انجمن اهل قلم استان فارس، تجلیل و چهارمین نشان مفاخر فارس به وی اهدا شد.
جمعه ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۶ همزمان با مراسم رونمایی از فرخوان، پوستر، کتاب و ثبت معنوی جایزه ادبی «ریحانه» که در هتل هما شیراز برگزار شد ابراهیم انصاری لاری پیرامون شخصیت این شاعر و غزلسرای فارسی به سخنرانی پرداخت.

ابراهیم انصاری لاری در جمع فرهنگوران، هنرمندان و اندیشمندان استان فارس گفت: نوآوری در غزلسرایی را به شیوه صدرا ذوالریاستین باید ثبت کرد.

استاندار دولت هشتم جمهوری اسلامی با توجه به همزمانی آیین نکوداشت صدرا ذوالریاستین، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار شیرازی با میلاد امام حسن مجتبی(ع) و آیین رونمایی فراخوان، پوستر و ثبت معنوی جایزه ادبی «ریحانه» که در هتل هما برگزار شد عنوان کرد: این هم از ارادتی است که خاندان ذوالریاستین به دینداری و ائمه اطهار(ع) دارند.

این چهره علمی و سیاسی استان فارس در عین حال صلابت صدرا را در عین ذوقی سلیم، روحی لطیف و خیالی نازک برخوردار دانست و افزود: شعر ذوالریاستین مشخصات و ویژگی های بسیاری دارد که منتقدان و پژوهشگران ادبی استان پیرامون آن زیاد نوشته اند.

انصاری لاری ۲ ویژگی انسانی و اخلاقی این شاعر خوش ذوق را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنچه که بیش از هرچه مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد خضوع، تواضع و فروتنی این هنرمند وارسته و فرهیخته ارزشمند است.

وی ادامه داد: در تمام نوشته هایی که از صدرا سراغ داریم او با همه بزرگی و بزرگواری خود را این خُرد خطاب می کند درحالیکه کلان و بلکه کلان تر و این اوج فروتنی و تواضع این بزرگمرد است.

انصاری لاری درعین حال علیرغم اینکه ذوالریاستین در قالب های شعری مختلفی می سراید عنوان کرد: آثار او بسیار قوی، استوار و محکم شعر می گوید و اشعار خود را در حاشیه شعر خطاب می کند که از نامگذاری دفاتر شعر او هم پیداست زیرا یک دفتر شعرش غزلواره نام دارد یعنی حتما این غزل نیست.

شاعری که وامدار سعدی است/اندیشه صدرا به خواجه شیراز نزدیکتر شد

وی صدرا را وامدار سعدی بزرگ نامید و افزود: همچنانی که سعدی می سراید «به اندازه بود باید نمود و خجالت نبود آنکه ننمود و بود»؛ کاش در همه حوزه های سیاست، اقتصاد، قدرت و… همه این پند جاودان سعدی را آویزه گوش می کردند که بیش از بودنشان ننمایند.

انصاری لاری در ادامه به اشعار صدرا ذوالریاستین اشاره کرد و گفت: او مرید فردوسی بزرگ و شیفته حماسه های جاودان ایران و ایرانی است و از سویی پیوند وسیع و متین با غزل دارد که این نشان از وفاداری و عشق بیکران او به دو قله دست نیافتنی غزل فارسی دارد؛ در نتیجه با یک نوآوری و کاری سترگ مضامین حماسی را در قالب غزل عرضه کرده است که کاری نو و جدید به شمار می رود.

این درحالی بود که یک پژوهشگر ادبیات هم در این برنامه بهره گیری از تمامی ابعاد زبان فارسی از ویژگی های شعر صدرا دانست.

محمدرضا خالصی با تایید آنچه انصاری لاری پیرامون این شاعر شیرازی به کار گرفت و زبان غزل صدرا را مخصوص خواجه حافظ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هرچه ذوالریاستین پا به سن گذاشت و اندیشه های خود را پخته تر کرد به خواجه شیراز نزدیکتر شد.

خالصی زبان و شاهکارهای حافظ شیرازی را از سوی ذوالریاستین بیشتر مورد مداقه دانست و گفت: شعر صدرا از یک سو بسی سخت و نامتکی به سخته سخن گفتن و در عین حال سروده های او روان و ساده است.

وی آشنایی هرچه بیشتر شاعر را با حافظ و رمز و راز زبانی او موجب روانی زبان ذوالریاستین عنوان کرد و افزود: صدرا هرچه مانوس تر به حافظ به زبان گویای او آشناتر و غزل اش شیوا و زیباتر است.

این ادیب و پژوهشگر در عین حال صدرا را عاشق طبیعت زیبای شیراز عنوان کرد و گفت: عزل او بوی بهارنارنج، یاس، گل سرخ و… است تا زیبایی های این شهر را شاعرانه سازد.

در ادامه این برنامه پیام سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین ثبت معنوی جایزه ادبی «ریحانه» توسط بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قرائت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با میلاد امام حسن مجتبی و ثبت معنوی جایزه ادبی «ریحانه» آیین نکوداشت صدرا ذوالریاستین برگزار شد و از پوستر، فراخوان و کتاب همایش «ریحانه النبی» توسط استاندار فارس، نمایندگان مجلس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکز اسلامی فاطمیه و فرماندار شیراز رونمایی شد.

این برنامه توسط انجمن اهل قلم استان فارس، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تالار آینه هتل هما برگزار شد.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

دسترسی آسان اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب/دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی در استان فارس گشایش یافت

دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مُقبل آباد شهرستان ارسنجان گشایش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *