خانه / اخبار / اهدای دومین مدالیون قلم فارس به جمال زیانی/ دهمین کتاب پژوهشگر پیشکسوت رونمایی شد

اهدای دومین مدالیون قلم فارس به جمال زیانی/ دهمین کتاب پژوهشگر پیشکسوت رونمایی شد

دومین مدالیون قلم استان فارس در آیین رونمایی کتاب «هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز» اثر جمال زیانی، توسط انجمن اهل قلم  استان فارس به این نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه شیراز، اهدا شد.
این دهمین کتاب جمال زیّانی بود که در مراسمی با حضور اعضای انجمن های ادبی شیراز و جمعی از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی رونمایی شد. ابوالقاسم فقیری اولین کسی بود که پشت تریبون رفت و به معرفی کتاب «هنرهای سنتی و صنایع دستی» پرداخت. او قبل از هر چیز پژوهشگران فرهنگ عامه را گنجینه هایی توصیف کرد که باید با تمام وجود و قدرت از آنها مراقبت کرد.

به باور این فارس شناس پیشکسوت، فرهنگ عامه بنیادی ترین بخش از هویت هر ملت است و امروز کسانی که در این حوزه به پژوهش می پردازند، انگشت شمارند. فقیری گفت: افرادی همچون جمال زیانی تکرار نشدنی هستند و اگر خدای ناکرده آنها را از دست بدهیم جایگزینی برای آنها نخواهیم داشت همانطور که اکنون جای خالی علی نقی بهروزی، انجوی شیرازی، حسن امداد، صادق همایونی و جمشید صداقت کیش به شدت احساس می شود.

در ادامه یداله طارمی از دوستان قدیمی جمال زیانی، از خاطرات ۶۵ سال دوستی با این نویسنده گفت و دو شعر بومی خود به لهجه شیرازی را قرائت و به او تقدیم کرد.

غلامعلی خوشبخت دبیر انجمن شعر بهار نارنج و شاعر بومی سرای شیراز هم ضمن قرائت شعری درباره استاد جمال زیانی، حُسن اخلاق و خردورزی این نویسنده را تحسین کرد. او در ادامه همه را به مطالعه کتاب «دل نوشته‌هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز» دعوت کرد. به عقیده خوشبخت این کتاب، هر شیرازی را به نوستالژی های دوران کودکی و نوجوانی اش گره می زند و برای نسل جدید هم اثری کامل برای معرفی آیین و زندگی گذشتگان شیراز است.

در ادامه این برنامه که با اجرای حسن دهقان رییس انجمن اهل قلم استان فارس و اجرای زنده «نگاره های هفت رنگ» توسط استاد کشاورز هنرمند کاشی هفت رنگ برگزار شد، ملیحه طهماسبی رییس انجمن هنرهای سنتی فارس به معرفی کتاب «هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز» پرداخت.

مهدی رنجبر معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در سخنانی کوتاه، پرداختن به فرهنگ عامه را یکی از ارکان جهانی شدن آثار بزرگ همچون شاهنامه و حتی “ایلیاد و اودیسه” دانست و گفت: پژوهش در حوزه فرهنگ عامه بسیار دقیق و در عین حال طاقت فرسا و دشوار است و کسانی که در این مسیر گام بر می دارند حق بزرگی بر گردن فرهنگ هر ملت دارند.

رنجبر ابراز امیدواری کرد: نسل جدید با بهره گیری از نتیجه این پژوهش ها با فرهنگ گذشتگان خود که ریشه هر فرهنگ هستند پیوندی محکم ایجاد کنند.

در پایان نوبت به جمال زیانی رسید تا از دغدغه هایش سخن به میان آورد. این نویسنده ٨٢ ساله خود را عاشق و دلسوخته این مرز و بوم توصیف کرد که که برای پژوهش هایش کیسه ندوخته و تنها چشمداشتش این است که جوانان این کتاب ها را بخوانند و در تکامل آن گام بردارند .

زیانی گفت: تمدن و فرهنک در یک سرزمین یک شبه به وجود نمی آید بلکه حاصل سال ها تجربه، آموزش و عشق است.

نویسنده کتاب «آداب و رسوم و باورهای مردم زمانه در شعر حافظ»، فرهنگ عامه را همچون درخت نارنجی دانست که در آنِ واحد برگ های کهنه خود را حفظ می کند و برگ های جدیدی هم می رویاند؛ در واقع در هر زمان تعدای از باورها و گویش ها و آداب و رسوم رنگ کهنگی می گیرند و باورهای جدیدی جای آن را گرفته و در کنار آنها می رویند.

زیانی در پایان تأکید کرد: بر پژوهشگران لازم است که برای زنده نگه داشتن فرهنگ پربار سرزمین خود، در وهله اول آن را محترم شمرده و سپس در پویایی و پربار کردنش بکشوند چرا که آینده بر شالوده های گذشته نهاده می شود.

در پایان این مراسم دومین مدالیون قلم که پیش از این به پروفسور عبدالرسول خیراندیش اهدا شده بود، به استاد جمال زیانی رسید و از کتاب «هنرهای سنتی و صنایع دستی شیراز» رونمایی شد.

آیین یاد شده، توسط انجمن اهل قلم استان فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و با همکاری انجمن هنرهای سنتی استان، اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی فارس و مرکز شیراز شناسی در این مرکز برگزار شد.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

دسترسی آسان اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب/دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی در استان فارس گشایش یافت

دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مُقبل آباد شهرستان ارسنجان گشایش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *