خانه / اخبار / آیین پایانی هفته گرامیداشت قلم برگزار شد / تقدیر از فعالان انجمن های ادبی در «جشن قلم»

آیین پایانی هفته گرامیداشت قلم برگزار شد / تقدیر از فعالان انجمن های ادبی در «جشن قلم»

آیین پایانی هفته بزرگداشت قلم با عنوان «جشن قلم» در تالار حافظ شیراز برگزار شد.
این مراسم با شعرخوانی غلامعلی خوشبخت مسئول انجمن ادبی بهار نارنج و شاعر بومی سرایِ شیراز آغاز شد. پس از آن هومان ستایش نوجوان شیرازی به خوانش اشعاری پرداخت و سپس نوبت به طیبه گوهری نویسنده کتاب های «گلوگاه» و «بزرگراه» رسید تا یکی از داستان هایش را برای حاضران بخواند.
پس از داستان خوانیِ طیبه گوهری که اخیراً برنده جایزه ادبی معتبر «هفت اقلیم» شده است، نوبت به دکتر محمد حسین بهرامیان رسید تا به قرائت اشعارش بپردازد. استاد دانشگاه و شاعری که اجرایِ او با استقبال زیادی مواجه شد.
شعرخوانیِ یداله طارمی دیگر شاعرِ بومی سرای شیراز و اجرایِ یکی از داستان های غلامحسین دهقان نویسنده شیرازی توسط گروه «یک شنبه های داستان» به سرپرستی احسان آذرمان دیگر برنامه های هنر یان مراسم بود. دکتر خسرو قاسمیان استاد زیان و ادبیات فارسی و دکتر بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز از سخنرانان مراسم بودند.
مریدی در آیین جشن قلم که توسط انجمن اهل قلم استان فارس برگزار شد با این توضیح که هنرمندان و فرهیختگان پیش قراولان شعر و ادبیات هستند گفت: نویسندگان، شعرا، هنرمندان و ادبا، برای مانایی زبانی که مدیون بسیاری از اهالی اندیشه است، همه در حال جنگ هستند.
وی فردوسی بزرگ را پیشانی ادبیات عنوان کرد و افزود: اهالی قلم هم دل هایی سخن پذیر دارند و هم سخنانی دلپذیر دارند. مریدی در عین حال تاکید کرد: فقط نباید به دنبال سخنان دل پذیر و گوشهایی که بشنوند بود، چراکه باید دل را گسترانید و اجازه داد شنونده ای نیکو باشیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن اهل قلم فارس در ادامه گفت: واژگان در دنیای سرشار از ارتباطات بسیار هستند، اما گوش ها اندک شدند و خوانندگان بسیارند.
وی تفاوت زبان فارسی را بسیار دانست و افزود: اهل دلیم و دل معانی بسیار دارد؛ دل همان جان، روح و قلب است و بسیار واژگانی وجود دارند که جایگزین آن دل هستند؛ در کدام زبان می توان یافت که دل اینچنین معانی متفاوتی داشته باشد.
وی در عین حال واژه «من» را هم از این قاعده مستثنی ندانست و یادآور شد: مولانا هنگامی که «من نه منم، که من منم» را سرود، هیچگاه نمی اندیشید که همه مترجمان عالم را از ترجمان آن عاجز می کند؛ در کدام زبان این من های متفاوت را می توان اینچنین جست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه همه باید پاس دارنده زبان اصیل فارسی باشیم، گفت: درعین حال نمی توان دل های گوناگون را بدین صورت با معانی گوناگون در زبانهای دنیا پیدا کرد.
در پایان این مراسم که به نوعی، گردهمایی اعضای انجمن های ادبی شیراز بود، قبل از اجرای موسیقی توسط محسن منفرد خواننده جوان شیرازی، از فعالان و مسئولان چند انجمن ادبی شیراز همچون نادر فخرآور، یوسف نگهبان، مهران نمازی، مرضیه اوجی، نصراله وطن خواه، لیلا محمودی، الوندی، خالق زاده، اشرف السادات کمانی، نرگس انشایی، احسان آذرمان و غلامعلی خوشبخت، تقدیر شد.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

دسترسی آسان اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب/دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی در استان فارس گشایش یافت

دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مُقبل آباد شهرستان ارسنجان گشایش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *