خانه / اخبار / رونمایی از دو کتاب زنده یاد غلامحسن اولاد در «دومین شب شعر اندیش»

رونمایی از دو کتاب زنده یاد غلامحسن اولاد در «دومین شب شعر اندیش»

 

ساعت پنج دقیقه مانده به ۶ بعداز ظهر است و مثل همیشه منصور اوجی و ابوالقلسم فقیری در موعد مقرر در محل مراسم حاضر می شوند. مهمان ها یکی یکی از راه می رسند و روی صندلی های سالن زنده یاد غلامحسن اولاد می نشینند تا «دومین شب شعر اندیش» غاز شود. مراسمی که قرار است در آن  شعر بشنوند و شواهد و اخبار گذشته از رونمایی دو کتاب تازه چاپ شده زنده یاد غلامحسن اولاد حکایت دارد. دو کتابی که زیر پارچه ای ترمه پنهان شده و تا ساعتی دیگر توسط چند چهره نام آشنای فرهنگ و ادبیات فارس همچون ابوالقاسم فقیری، منصور اوجی، عبدالنبی سلامی، یدالله طارمی، جمال زیانی و محمدرضا خالصی پرده برداری می شوند. برنامه  حدود ساعت ۶:۳۰ بالاخره آغاز می شود و صدرا ذوالریاستین اولین شاعری است پشت تریبون می رود و با بغض شعر می خواند و می گوید که «برای رفتن اولاد خیلی زود بود و او نباید به این زودی ما را تنها می گذاشت.»

نوبت به عبدالنبی سلامی رییس دبیرخانه انجمن مفاخر فارس که رسید، از سال ها رفاقت خود با غلامحسن اولاد سخن به میان آورد و اینکه در آینده ای نزدیک یادنامه «اندیش» گردآوری و منتشر می شود. این پژوهشگر زبان و گویش های ایران، آرزو کرد شاعران بومی سرا هم در محافل شاعرانه بیشتر آمک و رفت داشته باشند و به همین مناسبت دو شعر به زبان باستانی دَوانی خواند. بعد از «صدرا» و «سلامی»  نوبت منصور اوجی دیگر شاعر پیشکسوت شیراز بود که در سخنانش «زنده یاد غلامحسن اولاد» را سروهای نازِ باغ ارم توصیف کند و شعرهایش را به آب روان تشبیه. او ابتدا از همسرزنده یاد غلامحسن اولاد به خاطر تلاش در انتشار آثارِ باقی مانده این شاعر تقدیر و در ادامه شعری را به یاد «اندیش» خواند: «چرا مرگ هر جا کمین می کند و زیباترین های هر باغ را رصد می کنند/  دست چین می کند/ گل دیگری چید از باغ ما/  چرا این حرامی چنین می کند.»

وی سپس به سابقه ۴۰ ساله آشنایی خود با غلامحسن اولاد اشاره کرد و افزود: ما سالها در همسایگی هم در خیایان ارم شیراز زندگی کردیم و و اولاد سروی بود به طنازی سروهای باغ ارم. اولاد به دنیا آمده بود تا شاعر باشد، فطرتاً شاعر بود و غزل هایش مثل آب روان. شاعری بود که شعر در تمام و در تمام زندگی اش جریان پیدا کرده بود.

خالق دفتر شعر «کوتاه مثل آه» گفت: شعرهای اولاد همه جوششی بود و احساس می کردی پس از شنیدن شعر هیچ کاری بر روی آن انجام نشده است؛  زبان اشعار اولاد نوشتاری و فخیم نیست بلکه اشعارش  با زبانی عامیانه به آب روان شباهت دارد.

اوجی افزود: اولاد مثل کل شاعران بزرگ ایران و جهان از ظرف غزل استفاده کرده است و مظروف عاشقانه و اجتماعی را در آن قرار داده است.همان کاری که حافظ سیمین بهبهانی و هوشنگ ابتهاج کرده اند.

 خالق دفتر شعر «هوای باغ نکردیم» در ادامه سخنان خود به قرائت اشعار عاشقانه و اجتماعی حافظ و سیمین بهبهانی و بیان شباهت های آنها با برخی از غزل های زندگی غلامحسن اولاد پرداخت.

سیروس رومی هم در این مراسم شعر خواند و از فرزند فقیدش «سحر» یاد کرد و گفت که هرگز مرگ «اولاد» را باور ندارد همانطور که نبودن «سحر» را.

محمدرضا رحمانیان، علی الوندی و زهرا قائمی دیگر شاعران «دومین شب شعر اندیش» بودند و در ادامه نوبت به دکتر محمدرضا خالصی رسید تا دو کتاب تازۀ غلامحسن اولاد را معرفی کند.

این شاعر و مدرس دانشگاه، ابتدا در رثای زنده یاد غلامحسن اولاد شعری از سروده های خود را خواند سپس پیرامون ٢ دفتر شعری که به همت همسر ایشان به انتشار رسیده است گفت: همت گماشتن در انتشار شعرهای زنده یاد غلامحسن اولاد کار قابل تحسینی است و امیدوام انبوه شعرهای چاپ نشده زنده یاد غلامحسن اولاد به انتشار برسد.

این پژوهشگر به سبک شاعری غلامحسن اولاد پرداخت و عنوان کرد: شعر اولاد ویژگی های خاص خود را داشت؛ آشنایی زدایی در شعر اولاد خواننده را مسحور خود می سازد.

وی با اشاره مختصری به خاستگاه آشنایی زدایی هم اشاره کرد و افزود: آشنایی زدایی به معنی اینکه زبان معیار و زبان ادبی دو شکل جدا از هم پیدا می کنند؛ اگر امروز شاعری مانند غزل حافظ را بسراید از زبان معیار عدول کرده است اما اگر بخواهد به عنوان قاعده افزایی وارد صور خیال شود امروز خیلی برای مخاطب جذاب نیست.

خالصی به نقش آشنایی زدایی در آثار «م.اندیش» پرداخت و افزود: آشنایی زدایی در آثار اولاد به شکل هنجارگریزی آوایی است که در این ٢ دفتر هم دیده می شود.

خالصی هنجارگریزی آوایی را در این دفاتر خوش شکل ارزیابی کرد و گفت: اولاد در این زمینه گوش بسیار حساسی داشت و از معدود شاعرانی بود که گوشش به شعر بسیار حساس بود؛ او شعر خوب و بد را به وسیله شنوایی تشخیص می داد.

هنجارگریزی واژگانی و نحوی از دیگر شاخصه های شعر اولاد در این دو دفتر شعر بود که خالص به آنها اشاره کرد. در پایان و پس از سخنان  «خالصی»، از دو دفتر شعر «آن مرد که در نماز گردن می زد» و «سایه های ترک خورده» که توسط نشر روزگار راهی بازار کتاب شده است، رونمایی و از «آزیتا تقی زاده» همسر زنده یاد «غلامحسن اولاد» به واسطه تلاش در انتشار این آثار پس از فقدان «اندیش» تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ما، آیین «دومین شب شعر اندیش»، توسط انجمن اهل قلم استان فارس و با همکاری مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

همچنین ببینید

«روستای امامزاده بزم»‌ سومین مرکز دیار دانایی استان فارس

 دبیر انجمن اهل قلم فارس و مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی و هنری سرزمین فرزانگان شیرازاز آغاز …

دسترسی آسان اهالی روستای مقبل‌آباد به کتاب/دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی در استان فارس گشایش یافت

دومین مرکز ترویج کتابخوانی دیار دانایی استان فارس در روستای مُقبل آباد شهرستان ارسنجان گشایش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *